3:e månaden med Felicia

FELICIA 9 VECKOR:

Den 3 februari hade vi satt in vår annons i GP, om att Felicia var född. Ett mysigt foto, med vår favvo-body som klädesplagg på, med texten "Pytteliten" på magen. Såååå söt!
Även i två tidningar i norrland så hade vi sänt in foto på oss - hela familjen. Där har man färgfoto och en mycket större annons, så det var lite roligt att ha flera insatta annons-fotografier. Nicke tog kopior från nätet som jag har sparat och laminerat till och med. Bra att ha till en kommande scrapbook-sida...när nu denna scrapbook skall börja fixas med. hihi...blir nog nästa år, för nu finns ingen tid över.

Kommer mer text här snart.

SAMMANFATTNING AV FELICIAS 3:E MÅNAD:

Hon har verkligen ändrat sig och blivit mer "vuxen". Hon ler mer, hon jollrar mer och hon bajsar mer - både på gott och ont ;) Efter att hon fick sin spruta så har hon bajsat säkert 5 ggr/dag och det är ju bra att inte allt kommer bara vid ETT tillfälle, och som en super-raket! Nu kommer det raketer då och då istället. hihihi...och vissa va dem är rejäla ändå men huvudsaken att hon får tömt sig. Jag är glad varje gång hon bajsar för då funkar ju allt som det skall. Nog om sånt snack nu! hihi... 

Amningen under denna period har varit intensiv och Felicia har krävt mycket mat i ungefär en 3-veckors-period. Nu när jag har sett resultaten hos BVC, med längd och vikt så förstår jag att det handlat om en tillväxtperiod. Lillan hade växt 2,5 cm på 2 v, mot ungefär 1 cm i vanliga fall. Vi har försökt använda flaska och napp, och flaskan gick bra INNAN jag ammade så mycket under tillväxtperioden, för då la vi flaskan åt sidan. Tutten behövde ju tömmas så det var amning högt och lågt ett tag i 2-3 veckor. Efter detta så tar hon inte flaskan alls! Nappen har hon inte velat ha på riktigt länge heller, så den skippar vi helt numera.

Nätterna har funkat riktigt bra, även om min sömn naturligtvis är totalt splittrad. Min lycka är i alla fall att jag kan få henne att somna efter amningen och kunna lägga ner henne i sängen igen. Puh! Har hittills inte lyckats lägga henne när hon är supertrött och eller grinig och borde somna, utan det är amningen som är mitt "vapen". Felicia sover mellan 1-4 timmar/gång. Mest är det 3-timmars som gällt. Ibland är det 4 timmar först och 3 timmar nästa gång och 1 tim sista gången, innan helt vaket tillstånd. Då brukar klockan nästan alltid hamna på 06.00. Lustigt egentligen, för när hon än kommer i säng så är denna tiden slut-tiden för sömn varje dygn. Hmmm...kanske det är jordens rotation...eller så är det dagsljuset som silar in genom fönstret...som ligger på den sida där solen går upp. Skall köpa en mörkläggningsrullgardin snart, för det blir ju ljusare ju längre in på året vi når.

HUR HAR JAG SOM MAMMA HAFT DET DENNA MÅNADEN?

Jo, jag har träffat några från min föräldragrupp och promenerat lite med speciellt en av dem, Åsa. Christina är en annan tjej som jag hälsat på hemma hos henne och hennes lilla Elliot. Supersöt kille som gillar att bli ammad:) hihiih... Dessa små-utflykter gör att dagarna är mycket roligare, för hittills har det varit mer eller mindre "ensam hemma-tid"...och detta blir lite enformigt och isolerat i längden. Jag har visserligen promenerat runt 2 timmar per dag med lillan i vagnen och då har jag och hon fått frisk luft.

Vintern i år har varit ruskigt snöig, så många gångbanor är isiga, hårda, svårkörda och ibland inte ens skottade. Detta har gjort att framkomligheten blivit lite si o så med. Många promenader har varit på vägar istället och ibland har det blivit till att helt enkelt vända om totalt pga iskullar. Snöröjningsmaskinerna har ju bara tryckt all snö åt sidan på vägarna och gångbanorna har fått "ta skiten" hehehe...

Dagarna och nätternas vila har varit si o så med och jag har väl inte alltid mått jättebra mentalt måste jag erkänna. Felicia har tagit all min tid och jag har nog ev "skämt bort" lillan med att bära runt på henne jämt o ständigt under de första 2 månaderna. Nu får jag nog "lida" för detta, för jag har lite små-svårt att få henne att sitta, ligga, vaggas, läggas! Att bära runt henne och visa henne saker verkar vara hennes grej, och detta gynnar ej mig. Hinner knappt äta ens. Måste jobba på att hitta nåt bättre sätt, för dagarna är såååå långa och såååå tuffa därför. Har ingen stund alls till avkoppling. Bara att bita ihop såklart men visst tar det på krafterna så klart.

Nu väntar i alla fall en ny månad och det skall bli kul att se lillan utvecklas!
Kram från Mamma Mu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0