Baka me mamma...jippie va skojsigt!

Nu har jag varit hos mamma en hel vecka och vi har lekt och myst och byggt pussel och badat i badkaret och busat och bakat sockerkaka, en mjuk pepparkaka kallas det visst. (jag fick även äta en hård pepparkaka, som jag och mamma hade bakat innan jultomten kom. Den var god och det var lite rosa hårda färgklickar på som jag tycker om extra mycket). När vi skulle göra den mjuka pepparkakan så fick jag hälla i ett pulver från en liten låda, i en skål, och sen fick jag hälla i vatten där i skålen.

           

       

Det var kul!
Sen fick jag röra om där i, med en sked så det blev liksom geggamojja.

       

Efter en liten stund så tog mamma fram en maskin med sladd som hon använde o rörde runt ännu mer med.

      

Jag fick pröva att hålla själv men jag gillade inte när det liksom surrade från maskinen, speciellt när mamma höjde så det lät ännu högre, så jag gick ner från stolen och gick ut från köket. Jag blev rädd. Ända sedan jag var liten så har jag ju inte tyckt om när mammas dammsugare låter och surrar. Eller när mamma har gjort goda smoothies i en annan maskin som låter massa surr. Så det är därför jag blev lite rädd tror jag. 

MEN...sen kom jag tillbaka och då fick jag skaka på en plåtgrej som mamma kallade för sockerkaksform. Hon hade lagt i smör och massa brödsmulor där i. Knepigt. Jag skakade runt allt lite och sen hällde mamma i den geggamojjan som vi rört runt med surrmaskinen.

       
Sen ställde vi in den i ugnen och mamma tog fram en liten rund tomatklocka. När den skulle säga "Rrrrrrrr" sen, så skulle mamma ta ut plåtgrejen ur ugnen och då skulle allt vara klart att smaka på. Jag längtade redan innan tomaten sa Rrrrr. Så när mamma gick ut från köket en liten kort stund så tog jag ner tomaten och snurrade på den så den sa Rrrrr!!!!  Mamma sa "Nej!"...och jag fick snällt ställa tillbaka den på bordet igen.

Mamma gav mig en en av de där maskingrejerna som hade snurrat runt i geggamojjan och sa att jag fick smaka på geggan som satt på dem. Jag gjorde det. Mmmm...

Sen gav hon mig en lång plastgrej oxå och på den fanns det lite mer SMET, sa hon. Jag fick slicka på den oxå. Jag gjorde detta och det var....MUUUUMMMMSSSSSIGT!!! Nog något av det godaste jag smakat på tror jag. Det kom sån smet på min näsa och haka och hela kinden, sa mamma...hihi. Jag fick lite till att smaka på. Sen tittade jag in i ugnen för att se på sockerkakan i plåtgrejen. Jag rörde inte ugnen för den är varm. Aj aj kan det kännas om man rör den.

När kakan kom ut ur ugnen så skulle den vara kvar i plåtgrejen och bli inte varm. SEN skulle jag få smaka sa mamma. Jag och mamma gick in i mitt rum istället och vi skulle sova lite då. Jag låg i min säng och mamma låg på en madrass nedanför på golvet. Hon får inte ont i ryggen då, sa hon, för förut fick hon det när hon låg på bara några filtar. Jag gillade att somna när mamma låg på golvet, men jag vill inte att hon ska få ont. Då brukar jag blåsa på mammas rygg och sen pussa på den...SEN är den bra igen! När jag har ont eller slagit mig, så gör mamma så på mig med. Mysigt va!

Nä, hej då, nu ska jag äta av den mjuka sockerkakan med mamma. Vi ses snart igen. Hej då alla.

Kramis från Felicia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0