Julgransplundring 19 jan 2014 :)

Vet ni vad? Jo, jag har fått vara med på något som heter Julgransplundring :) Julgran vet jag ju vad det är...och plundring sa mamma att det var när till exempel sjörövare vill ta de snälla människornas saker. De plundrar då. De vill gärna ta halsband och fina ringar och sånt som gnistrar fint. Jag har en mugg hemma med en prinsessa på och den gnistrar lite. Den får sjörövarna INTE ta. Men detta var nåt helt annat och heter JULGRANSPLUNDRING. Då plundrar BARNEN istället och då plundrar man julgranen på allt som man hängt i den. På fredagskvällen så satt jag o min mamselamse och la godis i gamla använda och tomma toalettrullar. Man knökade ner godis i dem och sen satte vi på färgglada papper runtom den och tejpade där. Sen klippte vi lite på sidorna så det såg lite häftigt ut. Nästan som lockigt hår när man haft en pippifläta :) Sen satte jag på olika klistermärken ovanpå pappret så det blev ännu finare. Och sist, så knöt mamma snören i varje ände av rullen och sen hängde vi upp den i granen. De kallas för SMÄLLKARAMELLER, för det är karameller i dem i mitten och kanske de smäller när man drar sönder den sen...jag vet inte. Får vänta o se imorn. Ja just det ja, mamma skrev namn på dem med. För vet ni vaaaad. Jag hade fått bjuda hem några kompisar som fick vara med och ha plundringen hos oss.Det var Emelina, Philippa, Ida, Elvis och Meija. Deras mamma eller pappa var med oxå, för de kunde ju inte nå knappen i hissen annars, och åka upp till oss på våning 6. Hihihi...så tokit! Se här vad fina de blev när de var klara, de fina smällkaramellerna... Och sen gjorde vi varsin till, så att ALLA skulle få 2 stycken var som vi hängde upp i granen. Ååååå vad kul det skulle bli. Och jag var lite nervös och pirrig för dagen efter så skulle ju alla komma och det skulle bli såååå kul :) När vi var klara med pysslet så gjorde mamma pannkakor. Vi skulle äta det i morn som lunch när mina kompisar kom. Grädde gillar jag på pannkissen, men inte sylt. Dom andra får ta vad de vill på sina pannkissar. Bra va! Kolla granen! Fin va? :) :) Både jag o mamma var nöjda och kunde gå o lägga oss sen. Trötta men glada. GOD MORGON!!!! Nu kom gästerna :) Oj vad många vi blev. Såååå roligt! Det blev först lite lek och sen lite pannkakor och några åt med sylt och några med grädde och några med bara socker på. Det testade jag och jag GILLADE det :) Mmmmm.... Sen lekte vi massor i mitt rum o i vardagsrummet. Hela golvet var nästan fyllt av grejer...hahaha NU NI.....tjooohoooo. Vi hade ringdans runt granen serni´ :) Meijas mamma spelade gittarr och vi alla dansade runt granen och sjöng roliga sånger. Men Elvis ville inte dansa så han satt innanför ringen på golvet och tittade på oss. Han var lite småsur för att vi ville att han skulle vara med men sen lät vi honom sitta där och då blev han ganska glad. Men han ville inte vara med NÅGON av låtarna vi sjöng. Det gör inget sa min mamma för han behöver ju inte vara med om han inte vill. Men vi andra ville dansa o då gjorde vi det. De vuxna, som mamma och Åsa och Micke och Peter var oxå med o dansade. Det var superkul att alla var med. Våra barns händer hade nästan inte räckt till runt granen annars ju. Mormors lilla kråka var roligast att sjunga för då slängde man sig på golvet ibland, hit o dit liksom...hihi. Och RAKETEN...DEN var skoj med :) Pang, pang paaaaaaaaang...tjooooohooooooo! När vi dansat klart så var det dax för det häftigaste av ALLT!!! PLUNDRINGEN AV GOOOOODISET!!! Alla fick leta efter sitt namn på de roliga färgglada smällkaramellerna och jag fick hjälpa Ida att hitta hennes ena för hon såg den inte. Sen SLEEEET vi sönder pappret och PROPPADE in godiset i munnen. Hahahahaha..... ....kommer mer... + foton

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0